Star Wars: The Force Awakens, J.J. Abrams, film, plakat, poster, artwork

© Lucasfilm

Af 22. dec. 2015

Karakter 3 ud af 6 stjerner (Middelmådig eller kedelig) til Star Wars: The Force Awakens

7 kommentarer | Info om filmen | Trailer Star Wars: The Force Awakens Trailer

​Nostalgitrip fra genbrugspladsen

​Rebellernes dygtigste pilot, Poe, er sendt til ørkenplaneten Jakku, hvor han skal finde et kort, der kan lede rebellerne på sporet af Luke Skywalker. Den gamle Jedi har været forsvundet i mange år og rebellerne har brug for ham i kampen mod en ny fjende. Poe finder kortet, men landsbyen, hvor kortet befinder sig i, bliver straks efter angrebet af stormtroppere - ledet af den onde Kylo Ren - og Poe ser sig nødsaget til at gemme kortet i sin hjælperobot BB8, der flygter ud i ørkenen. Her bliver BB8 reddet fra en kynisk handelsmand af pigen Rey, der lever på må og få i ørkenen, hvor hun sælger rumskrot fra de enorme Star Destroyers, som efter imperiets fald ligger som monumenter over en svunden tid.

Den Første Orden, som er imperiets efterfølgere, ved at kortet befinder sig i en robot og sender et hold af stormtroppere efter BB8 og Rey, der nu har fået følge af en deserteret stormtropper og et par gamle kendinge. I kampen om at finde det skjulte kort tages en af de gode til fange på en dødsplanet, som er Den Første Ordens ultimative våben. Selvfølgelig sætter de andre gode efter den tilfangetagne for at komme denne til undsætning.

Og her bliver jeg altså lige nødt til at stoppe op, for hvis ikke man får deja vu af den synopsis, så er det vist lidt for længe siden at Star Wars IV - A New Hope har været en tur i DVD-afspilleren.

Ørkenplanet, vigtige informationer gemt i en robot, en uskyldig kommer i besiddelse af robotten, de onde jagter dem, de gode får hjælp fra uventet side, en af de gode tages til fange på en dødsplanet (som kan skyde planeter i smadder), dødsplaneten har et skjold (der beskytter dens strømgenerator), de onde er styret af en ond fyr med sort maske … og jeg kunne blive ved, men det ville trods alt være at afsløre for meget, og tro mig; sammenfaldene fortsætter. Også de mere "overraskende" af slagsen.

Jeg er med på, at George Lucas også gentog sig selv i den oprindelige trilogi, men at opgradere dødsstjernen for tredje gang og bytte lidt rundt på figurernes skæbne i en historie vi i store træk kender er altså ikke nok.

Star Wars: The Force Awakens genbruger så meget fra især den første film i serien, at den føles mere som et remake end en ny Star Wars-film. Den ros skal George Lucas trods alt have for sin delvist kiksede prequel-trilogi, der om ikke andet forsøgte at udbygge mytologien. Den slags ambitioner synes folkene bag The Force Awakens ikke at have. De spiller med sikre kort, og byder op til dans med gamle travere, som sikkert vil glæde mange, men på ingen måde overrasker eller beriger det eksisterende univers. Genkendelsens glæde er i sig selv ikke nok.

J.J. Abrams er i mine øjne en alt for ordinær instruktør til den opgave. Oftest middelmådig med kun få pletskud, som den - af mange Trekkies - roste Star Trek reboot. Hans instruktion virker uinspireret, og trods glædelige gensyn med gamle Star Wars-kendinge formår han ikke at skabe den Star Wars-følelse, som gennemsyrede den oprindelige trilogi - og rent faktisk også den forhadte prequel trilogi, som fejlede på utallige fronter som film, men som trods alt emmede af Star Wars.

... George Lucas får ofte hug for sine manglende humoristiske evner, der ofte ender i barnlig slapstick, og det er sgu ærligt talt ikke blevet meget bedre efter han solgte franchisen til Disney.
Abrams humor er nærmest værre. Tydeligst da Rey i en af filmens mange actionsekvenser spørger sin makker, Finn, om et monsters udseende, netop som det viser sig for dem, og Finns kommentar er: "Det ser ud som det der!". Vi havde allerede fanget joken! Sætningen er overflødig og symptomatisk for humoren i filmen, der hele tiden får et ekstra nøk, så den udvandes.

Det er således meget sigende, at de sjoveste øjeblikke i filmen kredser om Han Solo, Chewbacca og The Millennium Falcon - mon ikke Harrison Ford har haft en finger med i spillet? Ford løfter filmen i hver eneste scene han er med i. Også når han diskuterer med Leia, der i Carrie Fishers skikkelse - tilsat et skud botox - er begyndt at ligne en stivnet voksfigur. Det er fedt at se de to ikoner sammen af nostalgiske årsager, men filmen formår ikke rigtigt at tilføje noget magisk til scenerne. De er bare.

Bedst er skurken Kylo Ren, der introduceres som filmens bad-ass, og som indledningsvis virker som en uopfindsom Darth Vader-klon. Han er dog en meget mere sammensat person end som så, og klart den mest interessante af de nye karakterer. Selv uden masken giver Adam Driver ham en intensitet og en farlighed, der ikke kun skyldes hans evne til at bruge kraften, men også hans uforudsigelighed og ustyrlige temperament, som fungerer bedre end Anakins tilsvarende.

Der er flere detaljer i plottet som er ganske godt tænkt, og som jeg af gode grunde ikke vil afsløre her, hvilket får mig til at håbe på, at The Force Awakens kommer til at fremstå bedre, når de næste film i serien forhåbentlig samler trådene og bygger videre på heltindens rejse. Plotlinierne teaser dog mere end de afslører (det er jo Abrams), så spørgsmålene hober sig op, og det bliver hurtigt irriterende. Det er fint, at de store afsløringer gemmes til de næste film i serien, men der er alt for mange helt basale spørgsmål, som ikke besvares, og det får filmen til at fremstå overfladisk og mangelfuld.

I den gamle trilogi var den første film altid den mest naive, mens Empire Strikes Back og Return of the Jedi byggede videre på universet, og skabte den Star Wars kultur, som er i dag. Lad os håbe det samme er tilfældet nu, hvor nye helte og skurke er blevet introduceret, så vi kan tage fat om en forhåbentlig mere opfindsom handling i næste episode, der allerede kommer i 2017. Hvem ved; måske Rian Johnson kan komme med den Kershner-insprøjtning som The Force Awakens mangler.

Når alt kommer til alt er Star Wars: The Force Awakens ikke en decideret dårlig film. Den har da sine øjeblikke og rent visuelt rammer den stilen fra de gamle film ganske godt. Det er bare alt for tydeligt, at man i forsøget på at ramme tonen fra den oprindelige trilogi har glemt at tænke nyt. Så i stedet for at fremstå som en ny, selvstændig Star Wars-film virker The Force Awakens som et opkog af gentagelser fra - og hyldester til - de gamle film, og det gør den alt for forudsigelig og kedelig.

Når gåsehuden har lagt sig, efter at Star Wars temaet har blæst håret tilbage, mangler The Force Awakens i den grad nogle mindeværdige wow-øjeblikke.

Star Wars: The Force Awakens

Produktionsår: 2015
Instruktion: J.J. Abrams
Komponist: John Williams
Fotograf: Daniel Mindel
Skuespillere: Harrison Ford, Mark Hamill, Carrie Fisher, Adam Driver, Daisy Ridley, John Boyega, Oscar Isaac, Lupita Nyongo, Andy Serkis, Domhnall Gleeson, Anthony Daniels, Max von Sydow, Peter Mayhew, Gwendoline Christie, Joonas Suotamo.
Spilletid: 135 min
Filmstudie: Lucasfilm

Detaljeret info om Star Wars: The Force Awakens på IMDBTilladt over 11